Met dagafstanden tussen de 65 en 90 kilometer werd gekozen voor vroeg opstaan. Het transport naar de weinige hotels langs de route kostte veel tijd, waardoor er weinig tijd voor slaap was. Hier lag vermoeidheid op de loer. Ook het wennen aan het Egyptische eten viel sommigen zwaar. Voordeel was dat de Nijl tussen de 2 en 4 km per uur stroomde en er stroomafwaarts geroeid werd. De in de Nijldelta meestal aanwezige noordenwind zorgde op enkele deeltrajecten voor vervelende golven - waarin het maar moeizaam roeien was - maar de in Egypte gebouwde boten hielden zich goed.
In verband met de benodigde vergunningen en de politiebegeleiding moest elke dag de geplande afstand verroeid worden. De keuze om met twee C4-en (boten met 1 stuurplek en 4 roeiplekken) met plaats voor 10 roeiers en 15 roeiers te gaan betekende dat bij ziekte mensen eenvoudig gewisseld konden worden. Iedereen heeft zo 6 of 7 dagen geroeid. De landploeg volgde elke dag een toeristisch programma, variërend van de faraonische tempel Karnak in Luxor, het Koptische rode klooster in Sohaq tot de beroemde moskee van Qena.Met een derde boot erbij konden alle deelnemers de laatste dag Caïro inroeien. De roeiers werden glorieus binnengehaald door een armada van roeiboten, kano’s en motorbootjes met pers. Na afloop was er tijd voor interviews met verschillende televisiezenders, frisse douches en het afsluitende galadiner. Iedereen, waaronder de ambassadeur van de Nederlandse ambassade, was zeer geïnteresseerd in de avonturen van deze pioneers. Missie geslaagd en op naar de tweede editie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten